miercuri, 1 ianuarie 2014

Despre MARIA MOISOIU Poeta- Botosani




MOISOIU, MARIA
n. 18 sept. 1945, com. Brăeşti, jud. Botoşani
Poetă. A absolvit şcoala primară şi gimnaziul în satul Busuioceni (Poiana), com. Brăeşti (prom. 1959), Liceul „A.T. Laurian” din Botoşani (prom. 1963), Facultatea de Industrie Uşoară din cadrul Institutului Politehnic Iaşi (prom. 1968), cursuri postuniversitare – Bucureşti, 1987, 1993 (Managementul resurselor umane), 2003 (Politici locale şi servicii publice).
A funcţionat ca inginer stg. la Fabrica „Modern” din Timişoara (un an), ing. proiectant, vicepreşedinte şi apoi preşedinte la Uniunea Judeţeană a Cooperativelor Meşteşugăreşti Botoşani, şef birou, şef serviciu şi director tehnic la Primăria Municipiului Botoşani (2000-2003). În perioada 1997-2001 a fost preşedinta Consorţiului Local „Elie Radu”, ONG care a implementat 5 proiecte pentru dezvoltare locală.
Pentru meritele sale a fost distinsă cu „Medalia Muncii” – 1976 şi Medalia „Tudor Vladimirescu” – 1983.
 OPERALegenda satului de altădată (poezii; Botoşani: Agata, 2011), Pasageră-n trenul vieţii (poezii; Botoşani: Agata, 2011),Ecouri… (poezii; Botoşani: Agata, 2011), Videoclipe (poezii; Botoşani: Agata, 2012), Ispitele gândului (poeme; Botoşani: Agata, 2012), Călătoria lui Codrin (povestiri şi legende; Botoşani: Agata, 2012).



H.V.Când aţi debutat prima dată?
Doamna M. Moisoiu: ,, Am debutat în vara anului 2010 cu volumul de poeme ,, Legenda satului de altădată”, scriere ce-mi va rămâne lipită pe suflet pentru totdeauna. Am manuscrisele aşternute pe hârtie cu mult înainte de a publica".
H.V. –Ce vă inspiră în scrierile dumneavoastră?
Doamna M. Moisoiu: ,, Natura, anotimpurile, evenimentele pe care le-am trăit împreună cu semenii-pasageri ca şi mine în trenul vieţii".
H.V. Când aţi simţit prima dată că aveţi talentul literar?
Doamna M. Moisoiu: ,, Dintotdeauna am simţit că am o dispoziţie specială pentru creaţia poeziei , dar nici în visele cele mai frumoase nu mi s-a arătat chipul de poetă. Şi acest lucru nu se poate programa. Creaţia poetică vine din altă lume, precum o întâmplare, o chemare.
     M-am născut într-un sat de poveste, cu tot ce-ţi poate oferi mai frumos atmosfera părintească şi natura cu miracolul ei, dar până la urmă trebuia să-mi aleg o cale. Sunt convinsă că literatura mi-a deschis orizontul de viaţă. 
     Unele personaje din cărţi mi-au fost modele de viaţă; metaforele, imaginaţia din creaţiile literare mi-au creat emoţii, m-au pus mereu pe gânduri; din învăţăturile celebre am ,, furat” cât s-ar mai putea spune….”
H.V. Unde vedeţi locul literaturii române în cadrul literaturii universale?
Doamna M. Moisoiu: ,, După cum prea bine ştiţi, clasicii literaturii române sunt bine cunoscuţi în lume. În ce priveşte scriitorii contemporani, se fac eforturi modeste de promovare prin : tipărirea lucrărilor valoroase în limbi străine, târguri şi dialoguri literare. 
   Au fost nominalizări pentru premii, dar ceva trebuie făcut pentru a ne face mai bine cunoscuţi şi a pătrunde în lumea literaturii universale cu operele contemporane.
H.V.Vă rog, să alegeţi trei scriitori semnificativi pentru literatura română
M.M. ,, Voi prezenta câte un singur reprezentant al celor trei genuri literare. Pentru genul lyric – Mircea Cărtărescu, genul epic- Mircea Eliade şi genul dramatic  -Matei Vişniec, pentru inovaţie, subiecte tratate cu largă adresabilitate".
H.V. Vă rog, doamna Maria Moisoiu să transmiteţi un mesaj pentru cititorii cărţilor dumneavoastră.
M.M. ,,Cititorule, încarcă-ţi sufletul cu sensibilitatea adolescentină, cu dispoziţia lirică de a vedea elementele existentului. Aştept un zâmbet pe chipul tău” 


 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu