miercuri, 20 iunie 2012

Nicolae Iorga- muzeograf Gheorghe Median, Muzeul Judetean Botosani


DESPRE DOMNUL PROFESOR GHEORGHE MEDIAN- MUZEOGRAF
Gheorghe Median, s-a născut 11 octombrie 1949, comuna Râncezi, judeţul Prahova. A terminat Facultatea de de Istorie, Universitatea „Al. I.Cuza” Iaşi. În articolele mele postate pe blog despre persoane feminine care s-au evidenţiat de a lungul carierii apare acest nume dl. prof .Gheorghe Median. In expozitiile mele pe care le-am organizat la Botosani, care au fost: ,,Femeia in viaţa socială” ,, Lupta împotriva violentei în familie”. ,, Emanciparea femeii, Paşii pe un drum fără de sfârşit”, la toate acestea dl prof. Median, a participat ca moderator-Împreună am prezentat.


Tema abordată despre ,, emanciparea femeii „ despre istoria feminină din perioada interbelică şi postbelică a femeii, personalităţi feminine, care s-au implicat în emanciparea culturală, intelectuală, juridică, politică şi economică., pentru mine domnia sa, dl profesor mi-a fost de mare folos, si-i mulţumesc mult. În acest blog numele de Gh. Median apare şi la ,,lansare de carte" a Mariei Baciu, unde a participat şi a prezentat noile cărţi editate a scriitoarei şi poetă Maria Baciu. Cu alte cuvinte dl. Prof. Gh Median este prezent în toate acţiunile expoziţionale şi culturale ale oraşului Botoşani. Aşa cum declară domnia sa, a organizat peste 150 de expoziţii despre tot ce înseamnă vechiul Botoşani. Despre străzi, case, oameni, şcoli, reviste şi ziare, despre artă, etnografie, si bineînteles expozitia de filatelie si cartofilie reprezentand personalităţi feminine, care a fost organizată în preajma zilei de 8 Martie, reprezentând un cadou oferit femeilor în general. Din discuţiile avute cu dl profesor, muzeograf Gh. Median, am înţeles că îi place foarte tare meseria pe care o face. ,,Este o slujbă creativă care-ţi oferă întotdeauna ceva nou şi-ţi dă perspectiva zilei de mâine. Îţi oferă prilejul de a cunoaşte foartă multă lume“, mi-a declarat muzeograful îndrăgostit de meseria sa. Pentru că dl Gheorghe Median este pasionat de lectură şi de teatru, este un bun familist, îi place mult să petreacă timpul liber în compania nepoţeilor săi.

Legătura cu muzeul ,,N. Iorga" Dl. prof. mi-a declarat că de mic copil, a savurat istoria. L-a marcat personalitatea lui Nicolae Iorga, şi-a citit toate operele.,,La terminarea facultăţii, un complex de împrejurări a făcut să optez pentru un post de muzeograf, iar primul meu loc de muncă a fost Casa Memorială ,, Nicolae Iorga" din Botoşani. Pasiunea pentru Iorga a însemnat o preocupare continuă. Am studiat 430 de volume şi 100.000 de scrisori".(..) ,,Meseria de muzeograf m-a împlinit întru totul, iar dorinţa mea din tinereţe, aceea de a deveni profesor de istorie, s-a împlinit. Pentru că: „Muzeul oferă cele mai bune lecţii de istorie, cultură şi artă“, „Am încercat să fac altceva decât se face la un muzeu. Am mers pe lucruri ce păreau neinteresante. De exemplu am organizat o expoziţie despre divertismentul în Botoşani. Cum îşi petreceau botoşănenii timpul liber înainte. Am folosit imagini din parc, de la bâlciuri. Cei din înalta societate mergeau în sălile de lectură, la biblioteci”, a declarat dl profesor Gh. Median". Vă mulţumesc mult dl profesor, pentru sprijinul acordat în expoziţiile mele organizate cât şi pentru referinţele făcute despre persoanele feminine care s-au evidenţiat de-a lungul carierii în municipiul Botoşani”. Viorica Hrustovici

Împreună cu dl prof. Ştefan Iovanesian a publicat cartea ,, Armenii în istoria şi viaţa oraşului Botoşani" .
La ediţia a cincea -2007, domnului prof. muzeograf Gheorghe Median, i s-a acordat Premiul Naţional ,, Nicolae Iorga", pentru lucrarea editată în anul 2006, la editura ,, Agata" din Botoşani, ,, Nicolae Iorga şi Botoşanii, legături epistolare".Dl profesor, după primirea Premiului Naţional a declarat:
,, După un timp activitatea de muzeograf la Casa Memorială ,, N. Iorga", a început să mi se pară interesantă, iar pătrunderea în universul personalităţii lui N. Iorga era fascinant Am realizat că spiritul lui N. Iorga mă însoţise continuu, şi-mi ghidase paşii, aducându-mă în casa copilăriei, şi acest fapt nu era întâmplător. Trebuia să fac ceva, ceva ce nu fusese încă făcut aici la Botoşani, cercetarea legăturilor marelui istoric cu ţinutul natal"


.,, Timp de câteva decenii, numeroşi locuitori ai judeţului: politicieni, intelectuali, ţărani, elevi, i-au scris lui N. Iorga, informîndu-l asupra celor mai semnificative evenimente petrecute în judeţ, cerăndu-i sfatul sau ajutorul în rezolvarea unor probleme de cele mai felurite aspecte sau invitându-l să fie alături în momente importante din viaţa comunităţilor din care făceau parte. La acestea Nicolae Iorga răspundea tuturor celor ce i se adresau în scris, şi care avea un impact emoţional deosebit de puternic asupra acestora" a mai declarat dl prof. Gh. Median.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu